sobota, 20 sierpnia 2011

Razowe tortille żytnie


Meksykanie używają tortilli kukurydzianych (do tacos) i pszennych (do burritos). Żaden z nich zapewne nie pomyślał o stworzeniu nowego dania specjalnie dla tortilli z mąki żytniej. Szkoda. Sama podumam nad nazwą dla potrawy, zawiniętej w placek z mąki żytniej. Tortille w sklepie są dość drogie, a ja miałam tak potworną ochotę na małe burritos, że postanowiłam sama wykonać ciasto - ale po drobnych modyfikacjach.
Czas przygotowania: 20 min. 
Czas całkowity: jw. + 1h na "odpoczynek" + 10 min. na smażenie
Składniki:
(na 5 tortilli)

  • szklanka mąki żytniej razowej (typ 2000)
  • 1/4 szklanki mąki żytniej chlebowej (typ 720)
  • szczypta soli
  • 2 łyżki masła
  • 1/3 szklanki gorącej wody
Przygotowanie:
  1. W misce łączymy obie mąki, dodajemy sól i dokładnie mieszamy.
  2. Dodajemy masło pokrojone w drobne kawałki i "wgniatamy" je w mąkę.
  3. Do miski wlewamy gorącą wodę. Całość mieszamy do uzyskania gładkiej masy.
  4. Zostawiamy ciasto na chwile do ostygnięcia. Po tym czasie zagniatamy ciasto i dzielimy je na 5 małych kuleczek równej wielkości.
  5. Miskę przykrywamy wilgotną ściereczką. Kuleczki pozostawiamy na około godzinę.
  6. Kuleczki rozwałkowujemy na cieniuteńkie placuszki o średnicy około 20 cm.
  7. Nagrzewamy suchą patelnię. Tortillę smażymy przez około 30 sekund - na jedną i drugą stronę. Trzeba uważać, by nie trzymać ich na patelni zbyt długo.
Uwagi:
  • Jeśli ciasto przechowywane w lodówce kruszy się podczas zwijania, wystarczy podgrzać je przez moment w mikrofalówce lub na suchej patelni.
  • Gotowe tortille można przechowywać w lodówce, nakryte zwilżoną ściereczką.
  • Tortillę możemy wykorzystać na przykład do przyrządzenia enchiladas czy burritos.
dla 1 tortilli
Energia 158kcal
Białko 2.63g
Tłuszcz 5.64g
Węglowodany 24.25g
Smacznego! 


PS Nie było mnie tu przez kilka dni - problemy z łączem. Czas to nadrobić - jeszcze dzisiaj posty, które zdążyłam napisać w ciągu dwóch poprzednich, spędzonych w odcięciu od globalnej wioski dni :)

3 komentarze:

  1. też kiedyś robiłam tortille z mąki żytniej, i jeszcze pity. lubię, nawet bardzo :)

    OdpowiedzUsuń
  2. o jak fajnie, że do Ciebie trafiłam! Świetny blog, zaraz zabieram się za jego lekturę! A przepis kradnę do wypróbowania:), Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja robię bez masła sama mąka i sól i 2 łyżki oleju + oregano. najgorsze jest wałkowanie , a reszta pycha. przechowywać można niekoniecznie w lodówce ale w miarę szczelnie zamknięte i się nie popsują nigdy bo to przecież sama mąka

    OdpowiedzUsuń

Podobne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...