środa, 5 października 2011

Chleb z otrębami

Tak więc dzisiejsze drugie śniadanie było niemal całkowicie "własnej roboty" - domowy chleb, własny ser, nawet warzywa z hodowli ekologicznej. Świeżo, zdrowo, lekko, a ponadto smakowało znacznie lepiej, niż sklepowe. Zastanawiam się, czy wynika to z przekonania, że udało mi się je samodzielnie przygotować, czy po prostu brak konserwantów uwydatnił prawdziwy smak. A może po prostu i jedno, i drugie? :)
Czas przygotowania: 20 min.
Czas całkowity: jw. + 2h 45 min. na wyrośnięcie + 40 min. na pieczenie

Składniki:
(na jeden średni chlebek)

  • 1 i 1/4 szklanki (150g) mąki razowej - u mnie żytnia razowa, typ 1500
  • 100g otrębów owsianych (13-15 łyżek)
  • 12g drożdży
  • 200ml ciepłej wody
  • łyżeczka soli
Przygotowanie:
  1. W ciepłej wodzie rozpuszczamy drożdże.
  2. W misce łączymy mąkę, otręby i sól. Całość mieszamy.
  3. Łączymy roztwór wody z drożdżami z zawartością miski. Całość zagniatamy do uzyskania jednolitej masy.
  4. Nakrywamy miskę czystą ściereczką i pozostawiamy ciasto do wyrośnięcia w ciepłym miejscu przez godzinę.
  5. Zagniatamy ciasto pięścią. Pozostawiamy ciasto do wyrośnięcia jeszcze przez około 15 min.
  6. Formujemy bochenek (kształt dowolny) i obtaczamy go w otrębach.
  7. Wykładamy blachę papierem do pieczenia i układamy na nim chleb. Pozostawiamy na 1h 30 min w temperaturze pokojowej. 
  8. Rozgrzewamy piekarnik do temperatury 200 st. C.
  9. Do rozgrzanego piekarnika wkładamy chleb i pieczemy przez 40 minut. 
Uwagi:
  • Chleb po upieczeniu studzimy w otwartym piekarniku.
Smacznego! 

5 komentarzy:

  1. mega zdrowy bochenek, takie lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  2. zrobiłam je w formie bułeczek, dziś u mnie na blogu :) są bardzo dobre! dziękuję za inspirację :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam pytanie, czy jeżeli zrobię z ciasta na chleb bułeczki to mam zmniejszyć czas pieczenia??

    OdpowiedzUsuń

Podobne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...