wtorek, 4 października 2011

Domowy ser mascarpone


Jestem dziś w eksperymentalnym nastroju. Ponadto miałam chwilę wolnego czasu, ponieważ nie wybrałam się na wycieczkę szkolną. Co z tego wynikło? Ano, postanowiłam zrobić coś, czego jeszcze nigdy w życiu nie robiłam. Padło na... ser. Mascarpone. Można go wykorzystać do deserów, można po prostu posmarować pieczywo (ja uwielbiam jeść chleb z tym serkiem!). A jaka to satysfakcja, że udało się stworzyć coś takiego samodzielnie, bez konserwantów! Co więcej - serek jest lepszy niż ten kupiony w sklepie, więc warto spróbować.
Czas przygotowania: ok. 35 min. + 6 godzin na schłodzenie
Składniki:
  • 500ml śmietanki 36%
  • 1/3 szklanki wody
  • pół łyżeczki kwasku cytrynowego
Przygotowanie:
  1. Kwasek cytrynowy rozpuszczamy w wodzie.
  2. Śmietanę podgrzewamy na średnim ogniu, nie dopuszczając do jej zagotowania, mieszając.
  3. Gdy zawartość garnka będzie bliska wrzeniu, dodajemy sok cytrynowy. Mieszamy i zmniejszamy ogień.
  4. Mieszaninę gotujemy dotąd, aż zauważymy grudki sera.
  5. Zestawiamy garnek z palnika, przykrywamy pokrywką i czekamy około 20-25 min. Ser zacznie się "pojawiać".
  6. Przygotowujemy naczynie do odcedzania serka: średnią miskę nakrywamy kilkoma warstwami gazy.
  7. Przelewamy masę na przygotowaną gazę i czekamy, aż serwatka spłynie do naczynia przykrytego gazą.
  8. Przekładamy ser do małej miseczki i nakrywamy folią spożywczą. Wstawiamy do lodówki na około 6 godzin - ser zgęstnieje w tym czasie jeszcze bardziej.
Uwagi:
  • Serek można wykorzystać na przykład do smarowania pieczywa czy do deserów.
  • Należy spożyć w ciągu  tygodnia.
  • Mieszaninę kwasku cytrynowego i wody lepiej zastąpić 1/3 szklanki soku z cytryny.
  • Składniki z podanego przepisu pozwalają na uzyskanie około 200-250 g serka.
wartości odżywcze kształtują się mniej więcej na poziomie tych dla serka "komercyjnego"
Energia 394kcal
Białko 3.5g
Tłuszcz 40g
Węglowodany 5.1g
Smacznego! 

5 komentarzy:

  1. :) muszę spróbować Ja mam przygotowany do zrobienia przepis na mascarpone ale mój jest na bazie serka sernikowego tłustego i śmietany kremówki :) Muszę spróbować Twój ;) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Pycha. Nigdy sama nie robiłam żadnego serka, ale twój wygląda świetnie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Satysfakcja musiała być ogromna! bardzo lubię mascarpone, już sobie wyobrażam tą radość z domowego sera :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Muszę zrobić, ciekawe czy lepszy od kupnego :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Różne serki już robiłam, ale mascarpone jeszcze nie. Chyba się skuszę:)

    OdpowiedzUsuń

Podobne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...