niedziela, 22 stycznia 2012

Chleb gryczany


Zakochałam się w smaku domowego chleba i zaprzyjaźniłam się z drożdżami. Tym razem, korzystając z wolnej chwili, upiekłam chleb gryczany. Uwielbiam wszystko o gryczanym posmaku, więc i ten chleb bardzo mi zasmakował. Z dowolną pastą kanapkową lub po prostu z masłem, wędliną i rzodkiewką czy twarożkiem - śniadanie idealne. Jeśli macie akurat pod ręką mąkę gryczaną - polecam! :)
Czas przygotowania:40 min.
Czas całkowity: jw. + 1h + 30 min. + 40 min.


Składniki: (na około 15 porcji)
  •  1/2 łyżki soli
  •  2 łyżki miodu gryczanego
  •  1 łyżka oleju roślinnego lub oliwy z oliwek
  •  1 1/4 szklanki ciepłej (nie gorącej) wody
  •  2 łyżki mleka w proszku
  •  1 łyżka suchych drożdży
  •  1 szklanka mąki gryczanej
  •  2 1/4 szklanki mąki pszennej + mąka do oprószenia stolnicy
Przygotowanie:
  1. W dużej misce mieszamy sól, miód, olej roślinny, mleko w proszku i drożdże. Łączymy z ciepłą wodą.
  2. Dodajemy mąkę gryczaną i 2 szklanki mąki chlebowej, dokładnie mieszamy.
  3. Wykładamy ciasto na oprószoną mąką stolnicę. Wyrabiamy, podsypując pozostałą mąką pszenną.
  4. Wkładamy ciasto do miski, przykrywamy i pozostawiamy do wyrośnięcia w ciepłym miejscu przez godzinę lub do podwojenia objętości.
  5. Wyrzucamy ciasto na stolnicę. Wyrabiamy przez około 5 minut.
  6. Nagrzewamy piekarnik do 180 st. C.
  7. Formujemy ciasto w bochenek i wkładamy do formy. Przykrywamy i pozostawiamy do wyrośnięcia na kolejne 30 minut.
  8. Górę ciasta smarujemy białkiem jaja. 
  9. Pieczemy przez 40 minut. Wyjmujemy z piekarnika i pozostawiamy do wystygnięcia na ręczniku.
Uwagi:
  • Świetnie smakuje z łososiem wędzonym i koprem.
  • Równie dobrze można go podać z serkiem śmietankowym bądź serem pleśniowym.
dla całego bochenka / dla 1 kromki (ok. 40g)
Energia 1724kcal /115kcal
Białko 49.9g / 3.3g
Tłuszcz 21.2g / 1.4g
Węglowodany 339.9g / 22.7g
Błonnik 22.2g / 1.5g
Witaminy
i minerały
selen, witamina  B1
Smacznego!

4 komentarze:

  1. jak już tylko wyposażymy kuchnię, to upiekę taki chleb, już doczekać się nie mogę chleba własnego wypieku.
    A na tę stronę dopiero trafiłam i bardzo się cieszę że trafiłam i bardzo się smucę że tak późno.
    Boska strona, podobają mi się te składniki odżywcze, które podajesz.
    Pozdrawiam
    Monika

    OdpowiedzUsuń
  2. Pod wpływem impulsu kupiłam ostatnio mąkę gryczaną, i tak się zastanawiałam, po co... Teraz już wiem po co:) Upiekę pyszny chlebuś z Twojego przepisu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam mąkę gryczaną, wiec chyba wypróbuję, b zapowiada się smakowicie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Musi być przesmaczny! Spróbuję zrobić mąkę gryczaną ze zblendowanej kaszy lub płatków. Drożdże akurat na składzie są ^^

    OdpowiedzUsuń

Podobne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...