poniedziałek, 19 marca 2012

Chałwowiec, czyli wspaniały tort z masą chałwową


Stało się. 
Mam osiemnaście lat. I co najciekawsze - nie wiem, na co ja tak czekałam, będąc małą dziewczynką... Tak właściwie, to chyba na tort. Mój pierwszy w życiu i wyjątkowy. Przepis znalazłam u Kaś na niecały miesiąc przed urodzinami. Zrobiłam i... zniknął zaraz po podaniu! W rekomendację można wpisać jeszcze fakt, że zostałam kilka razy poproszona o przepis. Czekoladowy biszkopt jest delikatny i miękki, krem ma waniliowo-chałwowy smak. Całość smakuje obłędnie i świetnie się prezentuje  - istny król stołu ;) 
Chociaż przepis do najlżejszych nie należy, warto skusić się na choćby odrobinę ciasta, szczególnie w tak wyjątkowy dzień, jak urodziny. Zwykły cukier można zastąpić trzcinowym, i już mamy zdrowszą wersję, by ukraść tortowi kilka kalorii - użyć mleka odtłuszczonego zamiast chudego. W każdej odsłonie - polecam wszystkim miłośnikom tortów, chałwy i nie tylko!
Czas przygotowania: 2h + czas schładzania

Składniki:
(na około 12-14 porcji)
    Biszkopt:
    • 6 jajek*
    • szklanka cukru
    • cukier waniliowy
    • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
    • 1 łyżka mąki pszennej (u mnie pełnoziarnista)
    • 3 budynie czekoladowe (bez cukru)
    Krem chałwowy:
    • 2 budynie waniliowe (bez cukru)
    • 1 kostka masła**
    • 3 szklanki mleka
    • 30 dkg chałwy waniliowej


    • gorzka czekolada do posypania
    Przygotowanie:
    1. Nagrzewamy piekarnik do temperatury 160 st. C.
    2. Mieszamy cukier z cukrem waniliowym.
    3. Oddzielamy żółtka od białek, białka ubijamy na sztywną pianę. 
    4. Do ubitych białek powoli wmiksowujemy cukier i żółtka. 
    5. Mąkę, budynie i proszek do pieczenia przesiewamy i dodajemy do masy. Całość delikatnie mieszamy. 
    6. Pieczemy w formie o wymiarach 35x20cm** przez około 30 minut.
    7. Ciasto po upieczeniu przekrawamy na dwa placki.
    8. Podczas pieczenia ciasta, budynie gotujemy na mleku i studzimy. 
    9. Miksujemy chałwę za pomocą blendera lub dokładnie rozdrabniamy ją widelcem. 
    10. Masło ucieramy, dodając po łyżce zimnego budyniu. 
    11. Dodajemy zmiksowaną chałwę i mieszamy całość do uzyskania aksamitnie gładkiej masy****.
    12. Na jeden placek wykładamy połowę kremu, równomiernie rozprowadzamy. Przykrywamy drugim plackiem i na niego rozsmarowujemy pozostałą część kremu. 
    13. Na wierzch tortu ścieramy gorzką czekoladę*****
    14. Odstawiamy do lodówki lub w chłodne miejsce.
    Uwagi:
    • * Z roztargnienia dodałam do ciasta tylko 5 jajek. Były one dość duże, przypadkowa zmiana ich liczby na szczęście nie zaszkodziła ciastu :)
    • **Masło ma być bardzo miękkie.
    • ***Upiekłam biszkopt w tortownicy o średnicy 23,5 cm.
    • ****Długość procesu zależy od mocy miksera.
    • *****Czekoladę można również rozdrobnić w blenderze. Do posypania zużyłam około 8-10 kosteczek czekolady.
    przy podziale na 12 części / przy podziale na 14 części
    Energia 507kcal /435kcal
    Białko 8.9g / 7.6g
    Tłuszcz 29.2g / 25g
    Węglowodany 50.8g / 43.6g
    Błonnik 1g / 0.8g
    Źródło przepisu - Wykwintne ciasta 7/2009, Moje słodkie impresje i Bake And Taste
    Smacznego!

    10 komentarzy:

    1. wszystkiego najlepszego i najsmaczniejszego w dorosłym życiu ;). A tort wygląda nieziemsko :).

      OdpowiedzUsuń
    2. Wygląda imponująco,z taką masą nie oparłabym się spróbować, pozdrawiam !

      OdpowiedzUsuń
    3. MMM pycha, gdzieś widziałam dodatkowo przełożony wiśniami z zalewy :), boski

      OdpowiedzUsuń
    4. Nawet nie wiesz jak ja bardzo kocham smak chałwy! Takie ciacho to coś dla mnie ;)

      OdpowiedzUsuń
    5. Znakomity! I najlepszego życzę :)

      OdpowiedzUsuń
    6. Bomba kaloryczna, ale z pewnością niebo w gębie i to się liczy :D
      O, jesteś ode mnie starsza :)
      Najlepsze życzenia!

      OdpowiedzUsuń
    7. Najlepsze życzenia urodzinowe i gratulacje! Taki tort to nie lada wyzwanie :):) Teraz zachęceni takim wypiekiem czekamy na kolejne ;)

      OdpowiedzUsuń
    8. pięknie Ci się upiekł!
      spóźnione, ale szczere życzenia Wszystkiego, co Najlepsze!!! co jak co, ale 18-tkę się pamięta :)

      OdpowiedzUsuń
    9. Ale nabrałam ochoty na chałwę! :) Najlepszego Cytrynko :)

      OdpowiedzUsuń
    10. http://boronappetit.blogspot.com/ ZAPRASZAM DO MNIE!

      OdpowiedzUsuń

    Podobne posty

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...