niedziela, 1 kwietnia 2012

Domowa biała, chuda kiełbasa


Czy wyobrażacie sobie Wielkanoc bez białej kiełbasy? Dla mnie jest ona zaraz po pisankach kulinarnym symbolem tych świąt. Co dziwne, nie przepadam za sklepową. Najlepsza i najzdrowsza jest taka przygotowana w domu. Pomyślcie tylko, że jeszcze w dziewiętnastym wieku (nie ma to jak historia!) ludzie woleli piec chleb i przygotowywać przetwory oraz wędliny w domu, a wtedy jeszcze chemia nie była wszechobecna. Ba, jeszcze nie tak dawno ludzie częściej wyrabiali wędliny samodzielne. Ostatnio dowiedziałam się, że mój dziadek swego czasu produkował świetną domową, wędzoną kiełbasę...
Tym razem postanowiłam sama zabawić się w "masarza", i po serach, przetworach oraz chlebach zabieram się za domową wędlinę. Jak zwykle, przygotowanie takiej rzeczy, którą zazwyczaj kupuje się w sklepie, sprawia mi wiele radości. Coś mi się wydaje, że to nie był ostatni raz, kiedy przygotowywałam tę kiełbaski...
Czas przygotowania: 15 min.
Czas całkowity: jw. + 40 min. + 4h

Składniki:
(na 5 dużych kiełbasek lub 10 mniejszych)
  • 500g mielonego mięsa z indyka*
  • szczypta pieprzu
  • 2 ząbki czosnku
  • łyżeczka majeranku
  • pół łyżeczki tymianku
  • sól
Przygotowanie:
  1. Czosnek przeciskamy przez praskę.
  2. Łączymy mięso, czosnek, majeranek i pieprz, doprawiamy solą.
  3. Mięso dzielimy na około 5 porcji lub 10 mniejszych. 
  4. Formujemy kiełbaski i dokładnie, ściśle owijamy je folią spożywczą. Związujemy sznureczkiem folię po obu stronach kiełbaski.
  5. Przygotowaną kiełbasę wkładamy do garnka wypełnionego wodą. Wstawiamy go na średni ogień i doprowadzamy wodę do wrzenia.
  6. Lekko zmniejszamy ogień. Gotujemy kiełbasę na wolnym ogniu przez około 40 minut**
  7. Zestawiamy kiełbasę z ognia i studzimy w wodzie, w której się gotowały, przez 2-4 godziny.
Uwagi:
  • *Mięso drobiowe możemy zmielić sami lub kupić gotowe mielone mięso.
  • **Pamiętajmy o obserwowaniu poziomu wody podczas gotowania - kiełbaski muszą być cały czas zanurzone w płynie.
dla 1 większej kiełbaski 
Energia 135kcal
Białko 19.6g
Tłuszcz 6.2g
Węglowodany 0.5g
Błonnik 0g
Witaminy
i minerały
fosfor, selen, witamina B2
Smacznego!

9 komentarzy:

  1. Właśnie takiego przepisu szukałam. Jutro wypróbuję !

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda super! Nie rozpada się po zdjęciu folii? Muszę wypróbować.

    OdpowiedzUsuń
  3. jak z profesjonalnej masarni, a wiadomo co w niej "siedzi" :D.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale super pomysł!
    Jak folia spożywcza znosi wysoką temperaturę? Nie topi się?

    OdpowiedzUsuń
  5. Kuchnia Jurajska - nie rozpada się, ale świetnie się kroi, nadaje się do smażenia i wykorzystania w innych daniach. Ważne, by ściśle otoczyć kiełbaskę folią, sprawdzać stale poziom wody podczas gotowania i pozwolić jej się wystudzić, powinno wyjść idealnie.
    Kikimora - nie ma problemu z folią, nie topi się i nie przywiera :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny pomysł! świątecznie i domowo! Bardzo lubię takie propozycje ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wypróbowałam - dowód jest tu :
    http://hit2011.blox.pl/2012/04/BIALA-KIELBASA-Z-INDYKA.html Oczywiście podałam źródło. Kiełbaski są pyszne , dziękuję za inspirację.

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy można te kiełbaski ugotować na parze ?

    OdpowiedzUsuń

Podobne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...