wtorek, 23 grudnia 2014

Śledzie w miodzie (a właściwie w słodko-kwaśnym sosie pomidorowym)

Jesteście o krok od wstąpienia do kulinarnego nieba. I macie wystarczająco dużo czasu, by zabrać tam ze sobą innych podczas Wigilii.
Nie, nie dam wam spokoju ze śledziami, moi kochani! Iście rybne, świąteczne, postne, wigilijne danie przed Wami.
Często mi powtarzano, że ten przepis jest tradycyjny dla naszej rodziny, aczkolwiek ja unikam tego sformułowania od czasu napotkania "receptury" na "mięsnego jeża"... łatwo tu o groteskę, nieprawdaż?! 
Wiem jedno: powyższa nazwa utarła się w naszej rodzinie, choć jest nieco zwodnicza, bo nie tylko o miód w tej recepturze chodzi. Najlepsze robią ciocia i mama, wszystkie koleżanki zawsze błagają o przepis - a ja za każdym razem, kiedy się za nie zabieram, mogę się tylko zastanawiać, czy uda mi się pójść w ich ślady. Mój przepis trochę różni się od wersji rodzinnej i zrodził się z pogoni za odrobinę ostrzejszym smakiem (ostatnio udowodniono, że mężczyźni, którzy jedzą "na ostro", mają więcej testosteronu... mam nadzieję, że ja na razie nie mam się czego bać?!). Całe szczęście, wieki temu został zaakceptowany przez moją mamę. Myślicie, że nie ma dziwniejszego połączenia niż miód, śledzie i pomidory?
Dajcie szansę tym maleństwom.

Czas przygotowania: 40 min.
Czas całkowity: > 24h (czas przygotowania + czas marynowania)



Składniki:
(na około 4-5 porcji)


  • 6 płatów śledzi
  • 2 łyżeczki soku z cytryny
  • puszka pomidorów
  • 4 łyżki płynnego miodu
  • 4 duże cebule
  • 1 ząbek czosnku
  • 1 łyżka oleju słonecznikowego
  • łyżeczka słodkiej papryki
  • pół łyżeczki ostrej papryki
  • sól
  • pieprz
Przygotowanie:
  1. Śledzie osuszamy i kroimy na mniejsze kawałki. Skrapiamy je sokiem z cytryny i mieszamy z miodem. Odstawiamy je do zamarynowania na 30 minut.
  2. Cebulę obieramy i kroimy w kostkę. Czosnek obieramy i rozdrabniamy.
  3. Na patelni rozgrzewamy łyżkę oleju. Podsmażamy cebulę i czosnek do czasu, aż cebula się zeszkli.
  4. Na patelnię dodajemy pomidory, ostrą i słodką paprykę. Przyprawiamy solą i pieprzem do smaku.
  5. Gotujemy sos na wolnym ogniu, aż wyraźnie zgęstnieje.
  6. Zalewamy sosem pokrojone śledzie, mieszamy i zostawiamy do zamarynowania na całą noc.
  7. Następnego dnia odgrzewamy całość tuż przed podaniem.
Uwagi:
  • Idealne z ciemnym pieczywem!
dla 1/4 przepisu
Energia 419kcal
Białko 29.2g
Tłuszcz 17.4g
Węglowodany 36.1g
Błonnik 4.8g
Witaminy
i minerały
selen, witamina  B6, B12, C
Smacznego! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Podobne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...