sobota, 10 stycznia 2015

Pao doce, czyli słodki brazylijski chleb mleczny

Lubię próbować przepisów należących rzekomo do różnych rejonów świata, nawet jeśli pojęcia nie mam, czy faktycznie z nich pochodzą, czy podlegają jedynie nazwie (nasza ryba po grecku czy karp po żydowsku, prawda?) Tym razem spodobał mi się chlebek rodem z Brazylii, czy, jak kto woli - Portugalii. Przepis podała mi znajoma wieki temu i postanowiłam wreszcie zabrać się za to cudeńko, szczególnie że lubię chlebki, które mają niekonwencjonalny kształt - ech, ta inwencja artystyczna, prawda?! Upiekłam chleb o smaku podobnym do chałki - nie za słodki, idealny do podawania z dżemem albo masłem. Raz na jakiś czas można - dla komfortu psychicznego... Mimo wszystko, trzeba jednak uważać - popijając kawę, moja znajoma oderwała sobie trzy kawałeczki, tłumacząc, że zaszło to nieświadomie ;)
Czas przygotowania: 30 min. + 2 h 30 min. na wyrośnięcie + 30 min. na pieczenie
Składniki:
(na 1 duży chleb, ok. 1050g)

  • 500g mąki (ok. 4 szklanki)
  • 200g mąki ziemniaczanej (ok. 1 szkl. + 2 łyżki)
  • jajko
  • 75 g cukru (ok. 6 łyżek)
  • 25 g drożdży
  • 50g miękkiego masła (ok. 5 łyżek)
  • 350 ml zimnego mleka (ok. 2, 5 szklanki)
  • 12g soli (ok. 2 łyżeczki)
Przygotowanie:
  1. W jednej misce rozpuszczamy drożdże w zimnym mleku.
  2. W drugiej misce łączymy mąki - ziemniaczaną i "zwykłą". W środku formujemy "dołek", w który wkładamy masło, rozbite jajko, cukier i sól.
  3. Mieszankę mączną zalewamy mlekiem z drożdżami.
  4. Wszystko dokładnie mieszamy - trzeba to zrobić ręcznie.
  5. Ciasto zagniatamy aż do momentu, w którym będzie gładkie.
  6. Przekładamy ciasto do salaterki, przykrywamy czystą ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na półtorej godziny. 
  7. Po upływie tego czasu natłuszczamy blachę (ja użyłam okrągłej o średnicy 26 cm, zostało mi jeszcze odrobinę ciasta na miniaturową wersję chlebka) i wysypujemy ją bułką tartą.
  8. Ciasto dzielimy na równe kawałki o średnicy ok. połowy wysokości blachy.
  9. Z ciasta formujemy kuleczki równej wielkości i układamy je na blasze tak, by znajdowały się dość blisko siebie.
  10. Pozostawiamy ciasto w temperaturze pokojowej jeszcze przez 1h 15 min.
  11. Nagrzewamy piekarnik do temperatury 180 st. C.
  12. Wkładamy chleb do piekarnika i pieczemy ok. 30 min.
  13. Gdy ciasto się upiecze, pozostawiamy je w wyłączonym, rozgrzanym, otwartym piekarniku i czekamy, aż wystygnie.
Uwagi:

  • Warto podawać chlebek z dżemem (świetnie smakuje z jabłkowym -  takim przyrządzonym samodzielnie) lub miodem.
  • Można zastąpić cukier odpowiednio mniejszą ilością fruktozy (1/4 szklanki), a połowę ilości mąki oczyszczonej - pełnoziarnistą. 
dla całości / szacunkowo dla 100g
Energia 3308kcal / 315kcal
Białko 31.47g / 3.15g 
Tłuszcz 54.55g / 5.46g
Węglowodany 639.28g / 63.93g
Smacznego! :)

9 komentarzy:

  1. Fajnie wygląda i może być ciekawą alternatywą dla słodkich bułek:) Pozdrawiam,
    Daria z magicznakuchniadarii.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. jadłam kiedyś, pyszny jest!
    zapraszam: https://www.youtube.com/watch?v=F_rEHfLgdcY

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda dorodnie i bardzo zachęcająco ^^, zaintrygowało mnie mleko w jego składzie, dlatego tym bardziej jestem ciekawy smaku :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zawsze lubiłam chlebki do odrywania :)

    OdpowiedzUsuń
  5. robi wrażenie! jak mleczny, to już go lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajnie, że ma taki kształt bo pewnie łatwo jest go podzielić między domowników i każdy może urwać sobie kawałek. Dodałbym do niego Polski akcent - kruszonkę

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawi mnie jak bardzo słodki jest ten chlebek. Bardziej przypomina w smaku ciasto drożdżowe czy nadaje się do zrobienia kanapek? Chyba będę musiała spróbować taki upiec :)

    OdpowiedzUsuń

Podobne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...